Jailhouse Rock
Pro tenhle post nemám vhodnější titul, než je název slavného vězeňského rock’n’rollu Elvise Presleyho. V repertoáru měl ten popěvek skoro každý, kdo něco znamenal v rocku (Motley Crue, ZZ Top) i mimo něj (The Residents). Nevím, zda ho hráli i australští kriminálníci ROSE TATTOO, ale nedivil bych se. Potetovaná parta, složená ze členů pouličního gangu řádícího na periférii Sydney, poprvé udeřila v roce 1978 debutem Rock’n’Roll Outlaw. Jejich styl kdysi označil můj přítel Slon jako jižanský punk. Sice to možná není dokonalá definice, ale poměrně dobře vystihuje pocit, jaký při poslechu téhle hudby budete mít. Pro větší názornost si představte to, co hráli na svých prvních deskách AC/DC, přidejte výrazné slide kytary a punkovou drzost, a vše dvojnásobně zrychlete. Tak to jsou Rose Tattoo.
Občas se najdou lidé, lacině obviňující tuhle zkérovanou bandu z kopírování jejich slavnějších elektrikářských kolegů. Ale je třeba si uvědomit skutečnost, že jak AC/DC tak Rose Tattoo byli spřízněné party, které začínaly ve stejné době, ve stejných australských klubech a hospodách. Kdo koho kopíroval, tedy není vůbec jednoznačné. Přes některé shodné znaky v muzice obou kapel, tu ale najdeme též výrazné rozdíly. A to nejen v imagi (tetování po celém těle přišlo u rockerů do módy až o mnoho let později), ale i v textech. Zatímco AC/DC nezávazně vtipkovali o holkách, Rose Tattoo byli zločinecké macho typy, znásilňující naivní vesničanky (Nice Boys Don’t Play Rock’n’Roll), účty si vyřizovali za pomocí nožů (The Butcher And Fast Eddy), a vyhledávali rvačky na fotbalových stadiónech (We Can’t Be Beaten). Když už jednou vyjímečně zazpívali o lásce, hned to zavánělo těžkou pedofilií (Stuck On You).
Pokud se rozhodnete investovat do nějaké jejich desky, nejlepší možná volba bude o osm bonusů rozšířené vydání jejich debutového alba, tentokrát názveného jednoduše Rose Tattoo. Tohle CD vyšlo v roce 1990 u německých Repertoire Records, a dá se pořídit velmi levně. Jestli máte rádi syrový dirty rock’n’roll, v němž není ani špetka nějakého kompromisu, nemůžete být zklamáni.
Právě na neochotu dělat kompromisy Rose Tattoo v 80.letech dojeli. Nahrávací společnosti o bandu nepřizpůsobivých australanů postupně ztrácely zájem, a zatímco AC/DC znal každý, na tetované rváče se pomalu zapomnělo. To ale neznamená že by úplně zmizeli z povrchu zemského. Jeli si ten svůj jailhouse rock dál, i přes nezájem médií. V létě si vydělávali hraním na festivalech a motorkářských srazech, v zimě zalezli do klubů nebo pořádali turné po věznicích, jejichž zdi v minulosti už sami poznali zevnitř. Vůdce tlupy, holohlavý křikloun Angry Anderson dokonce dostal od velkého fandy Rose Tattoo, režiséra George Millera, menší roli ve filmu MAD MAX 3.
Na samém prahu slávy si na Tetovanou růži vzpomněli i další fanoušci, kteří si ne náhodou říkali Guns N’Roses. Traduje se, že když si Axl a Slash první večer společného turné přišli k pokérovaným veteránům pro podpisy, následovala scénka, která jako by vypadla z Waynova světa („Nejsme toho hodni!“). K pokusu o pravý comeback RS však došlo až mnohem později. Přesněji v roce 2002. Tehdy vydali své první studiové album po dvaceti letech. Neslo název Pain, a řekněme si to na rovinu: Mnoho psů po něm neštěklo.
Rose Tattoo dnes:
Další doporučené desky:
Assault & Battery (1981)
Scarred For Life (1982)
10 NEJlepších songů:
Rock'n'Roll Outlaw
Nice Boys
The Butcher And Fast Eddy
Astra Wally
Remedy
I Had You First
Scarred For Life
We Can't Be Beaten
Who's Got The Cash
Texas
0 Comments:
Okomentovat
<< Home